Verksamhetsberättelse 2022 Sydvästra Skånes Bf
Utbildningskvällarna var på Träffpunkt AKKA Frans Malmrosgatan 55 och årsmötet var på ABF Trelleborg.

Måndagen den 15 november 2021 kl 18.30 var det årsmöte. Efter årsmötesförhandlingarna bjöd föreningen på en landgång på de närvarande medlemmarna. 29 deltagare. Föreningen hade vid verksamhetsårets utgång 182 medlemmar

Onsdag 2 mars kl 18.30 Bengt Nihlgård Biodlingens och honungens historia På grund av restrektioner blev det ett digitalt möte. Honungsbin av olika slag har utnyttjats av människor i flera årtusenden och bisamhällen har odlats på många olika sätt under tidens gång. Honung har hela tiden varit en oerhört uppskattad och värdefull produkt, betydligt dyrbarare än dagens honung. Detsamma gäller även vaxet, som var den viktigaste ljuskällan i många hem en gång i tiden. 15 deltagare från Sydvästra Skånes bf plus några från andra föreningar.

Onsdag 6 april kl 18.30 Lars Fischer och Zofuz Knudsen. Hur man får världens bästa honung
Lars och Zofuz har varit biodlare sedan 2009 och bor iDanmark, nära Odense på Fyn. De två vännerna berättade om världsmästerskapet i honung på Apimondia-kongressen i Istanbul 2017. biodlarföreningen. Lars och Zofuz presenterade sin biodling och berättade om sin honungsbehandling, samt om hur man gör världens bästa honung.
29 deltagare

Torsdag 21 April kl 18.30– Bidrottningen - Viktoria Bassani Honungssensorik
Viktoria guidade oss för att bedöma vår honung med hjälp av våra sinnen. Tanken är att vi bättre ska förstå våra egna och andras honungssorter för att få djupare förståelse och kontroll på vår honung. hur vi ska marknadsföra vår honung bättre. 14 deltagare

Torsdag 5 maj kl 19.00 – Sara Hall – Gröna Sara. Blommor till bina
höll en inspirerande föreläsning om Blommor till Bina från tidig vår till höst som hjälper till med den biologiska mångfalden och ger både bin, humlor och vildbin mat i trädgården. Sara berättade om vilka av trädgårdens växter innehåller mycket nektar eller pollen. Traditionella bi-vänliga växter varvades med lite mer udda sorter som kanske inte i första hand förknippas med bin men som är bi-magneter. 40 deltagare.

Tisdagen den 31 maj kl 18.00 Svärmkontroll. Kjell gav olika tips på olika åtgärder som förhindrar svärmning. 18 Deltagare.

Tisdagen den 21 juni kl 18.00 midsommarfest.
Vi åt sill och potatis med tillbehör under gemytliga former. Det blev mycket bisnack och vi pratade om det dåliga draget hittills. Vi hoppades på att vädret skulle bättra sig så att det blev ett bra sommardrag.
21 deltagare

Tisdag 5 juli kl 18.00 Träffades vi hos Gunn Baustad Tittentevägen 159 Svedala. Gunn visade hur en Hiwe Flow kupa fungerar. 19 deltagare.

Tisdagen den 2 augusti kl 18.00 Tomatkungen Åke Truedsson Åke berättade om sin trädgård och guidade oss genom hans odlingar. Efteråt blev det kaffe och provsmakning av olika marmelader och på deras olika sorters äppelmust. 25 Deltagare.

Tisdagen den 23 augusti kl 18.00 Säsongsavslutning i Föreningsbigården. Först var det frågesport med bi-tema. Därefter grillade vi vad som vi hade tagit med oss, vi pratade om att det hade varit ett bra drag under sommaren det var en del som haft svärmning. 21 deltagare.

Den 20 september var det honungsbedömning 40 burkar blev bedömda och det var 43 deltagare på mötet.

Tack till ABF och AKKA för ett bra samarbete
Styrelsen 2021-2022 Ordförande Ulf Ingvarsson, Vice ordf Kjell-Erik Nilsson, Kassör Gunn Baustad,Sekreterare Tommy Holmqvist, ledamöter Jan-Erik Persson, Martin Fäldt och Ann Häger